درس هایی از ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س)
نوشته شده توسط : مرتضی

۱ - هم کفو بودن

یکی از اصول اساسی و رازهای موفقیت ازدواج، کفو و همتا بودن دختر و پسر با هم است، زیرا تنها در صورت همتا و همشان بودن دو زوج است که درک متقابل آنان از یکدیگر امکانپذیر است.

برخی تصور می کنند کفویت فقط به شرایط ظاهری از قبیل مسایل نژادی و یا وضعیت مادی و رفاهی بستگی دارد. در صورتی که چنین نیست، بلکه همتایی و هم سویی آرمان ها، خواست ها و تمایلات روحی و روانی افراد، میزان آگاهی های علمی و دینی و میزان تعهد عملی به مکتب و مذهب، و ارزش نهادن به ویژگی های اخلاقی و فرهنگی است.

اگر مساله همتایی نبود، بدون تردید دختران زیبایی در مدینه بودند که از ازدواج با حضرت علی (ع) خرسند می شدند. اما او حتی از آنان خواستگاری هم نکرد و برای حضرت فاطمه(س) نیز خواستگاران فراوانی بودند اما حضرت فاطمه(س) و پیامبر (ص) به این وصلت ها راضی نشدند تنها حضرت فاطمه(س) و روح والای او بود که زیبایی ها و شکوه معنوی حضرت علی(ع) را درک می کرد. در این مورد پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اگر خدا علی را نمی آفرید برای فاطمه کفو و همتایی وجود نداشت.

۲ - خواستگاری بدون واسطه

خواستگاری بدون هیچ تشریفات و حضور واسطه انجام شد و حضرت علی (ع) شخصا به خواستگاری حضرت فاطمه(س) از پیامبر(ص) اقدام کرد.

۳ - شرط اول؛ رضایت دختر

پیامبر گرامی(ص) بدون رضایت دخترش حضرت فاطمه(ع) به خواستگار پاسخ مثبت نداد.

۴ - قناعت

در تهیه جهیزیه به ضروری ترین و ابتدایی ترین وسایل زندگی در آن عصر بسنده شد، از سیرت پیامبر اسلام(ص) می آموزیم که باید در الگوی مصرف تجدید نظر کنیم و در زندگی فناپذیر و زودگذر دنیا به حداقل ممکن قناعت ورزیم تا از گذرگاه پرهیاهوی زندگی سبکبار بگذریم و تن به بردگی این و آن ندهیم.

مگر حضرت فاطمه(ع) دختر پیامبر(ص) رهبر بی نظیر مسلمانان نبود؟ مگر از نژاد بنی هاشم یعنی اصیل ترین و شریف ترین تیره های عرب به حساب نمی آمد؟ مگر مادرش حضرت خدیجه(ع) ثروتمندترین زن عرب در عصر خویش نبود؟ مگر از همه جهات علمی فردی آگاه تر و اندیشمندتر از همگان نبود؟ مگر پیامبر گرامی اسلام(ص) نمی توانست جهیزیه زیادی را همراه دخترش کند؟

پاسخ همه این سووالات مثبت است اما منش و روش پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) و خاندانش بر ساده زیستی استوار است.

متاسفانه در برخی خانواده ها به خصوص قشر مرفه جامعه جهیزیه دخترانشان نمایشگاه بین المللی کاملی است از لوازم خانگی داخلی و خارجی که برقش چشم های ظاهربین را خیره می کند.

۵ - مهیا کردن خانه برای ورود عروس

اکنون ببینیم علی بن ابیطالب(ع) شهسوار اسلام و محبوب ترین مردان و نزدیکترین آنان در نزد خدا و رسول خدا چه داشت و چه تهیه کرد:

ابن شهر آشوب در مناقب نقل می کند: که حضرت علی(ع) نیز اتاق خود را برای عروسی آماده کرد. بدین ترتیب که: ابتدا مقداری ماسه کف اطاق پهن کرد و چوبی هم تهیه نمود به دو طرف اتاق وصل کرد تا لباس های خود را روی آن بیندازد، و یک پوست گوسفند هم کف اتاق انداخت، و یک بالش نیز که داخلش را از لیف خرما پر کرده بودند در آنجا نهاد. همین .
 منبع : پایگاه اول نیوز




:: موضوعات مرتبط: فرهنگی , ,
:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: